ČRo Radiožurnál: Host Lucie Výborné - Roman Budský

ČRo Radiožurnál: Host Lucie Výborné - Roman Budský

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Dobrý den, udělám to velmi ráda a zejména pokud nás posloucháte v autech a někam jedete nebo se chystáte, tak byste měli zesílit poslech mého hosta, tím je Roman Budský, což je odborník na bezpečnost silničního provozu. Pěkně vás tu vítám, dobrý den.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Dobrý den.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Vy jste jednak předsedou expertní rady Platforma VIZE 0 a jednak také zkušeným člověkem, řekněte mi, teď jak jezdíme, tak v podstatě na silnicích, pokud nejsem na horách a není nějaká ta námraza, tak máme pocit, že vlastně se nám jezdí dobře.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Ano, takový pocit je.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Že to je jak v létě.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

A já to prostě vidím, když jezdím sám, a já si dávám pozor, protože nemohu si dovolit prostě a ani nechci mít nějakou nehodu, ale vidím, že řada řidičů jezdí hodně ostře a kolikrát mi to připomene, jako když oni jezdí v létě za suchého počasí, a ono je to velice ošemetné, protože jednak je brzy tma, takže se jezdí hodně za tmy, za další ty silnice skutečně bývají při nejlepším mokré a jakákoliv potom nějaká neočekávaná událost předtím řidičem, který spěchá, může být příčinou velmi vážné dopravní nehody. Ono v tomhle počasí, a to je celosvětová zkušenost, když jsou takové zimy, které nejsou moc se sněhem, tak se bourá méně, je méně nehod, ale ty nehody jsou za to daleko vážnější, takže nejsou to takové ty plechy, ale skutečně jsou to rány, které potom mají za následek třeba z těžce nebo smrtelně zraněné.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Nevím, jestli jsem to vyhodnotila správně, ale měla jsem před pár dny takový jako zvláštní pocit, když jsem jela podél vody a to několik kilometrů, tak ten pruh, který byl blíž k vodě, talk byl zmrzlý, v podstatě takový ten černý led a ten pruh vedle, tak tam bylo sucho, nebo mokro, tam v podstatě se jako pro toho motoristu nic moc nedělo, přišlo mi to hodně divný.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

No je to vlastně teplota kolem nuly čili třeba lehce nad nulou, blízko velkých vodních toků. No a podmrzlá vozovka, čili tam jde o to, že vlastně ta voda, která je v té zvýšené koncentraci ve vzduchu, ta si sedne na tu zmrzlou vozovku, plus dva, plus tři., to vám říká teploměr automobilu, ale ten je umístěn několik desimetrů nad vozovkou, tam je tepleji, ale ta silnice, už má třeba nulu nebo mínus jedna, takže vzdušná vlhkost si tam hezky sedne a tím jezdí auta v tom zatíženějším pruhu, tak tam vlastně tu kondenzovanou vodu pěkně utlučou a vzniká ledová plotna a ona je tenoučká, je to opravdu jenom taková glazura, čili on je krásně vidět povrch asfaltu, ono se to lehce leskne, a řidič si říká, no co, dva, tři stupně nad nulou, tak jedu po mokré silnici, pak se stane, že potřebuje přibrzdit nebo nějakým způsobem razantněji vezme za volant a řekne si, ba ne, jedu po hladkém kluzišti a je problém., protože na rozdíl od třeba suché silnice, když jedete skutečně na hladkém ledě, tak ta brzdná dráha může být až deseti násobná, čili skutečně pakl je to jenom otázka náhody, jak to celé dopadne.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Tak jsem měla někde anděla.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Tak jste měla anděla strážného, ano.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

I vy si můžete povídat s naším dnešním hostem, pokud mu napíšete svoji otázku, která se týká bezpečné jízdy na silnicích, protože odborník právě na bezpečnost silničního provozu Roman Budský je tady s námi až do 11 hodiny. Já jsem se dívala, že vy jste narozen ve znamení blíženců, jestli jsem to našla dobře.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Je to správně, ano je to tak.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

No a prý vzdušná povaha blíženců se v průzkumech projevuje zejména tím, že nejčastěji to je tedy z nějakého horoskopu, ale mě to hrozně pobavilo, že nejčastěji ze všech znamení nevědí, kdy si naposledy do domácnosti kupovali automobil a měli by proto zkontrolovat, jestli jim platí STK, tak stalo se vám to někdy.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Tak tohle se mi nestalo, protože se auty živím, ale stává se mi to u jiných technických zařízení, že vlastně kolikrát ani nevím, kdy se to koupilo, jak to funguje, kde to má návod na obsluhu, kde to má servis.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Čtete návody?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Ono blíženec je takovej, trošku rozpolcenej, je to vzdušné znamení, je to takový trošku lehkomyslný, lehkonohý prostě bohém, dá se říct, a tyto věci, které souvisejí s hmotou a řekněme s tím ordinérním, obyčejným pozemským životem, ho zase až tak neberou.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Když jste řekl lehkonohý, tak často se říká mějte lehkou nohu na plynu, zejména v zimě, tak to vám musí jít.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Jako pravdou je, že čím jsem starší, tím mám tu nohu lehčí, když si vzpomenu začátky někdy před 30 lety, tak někdy byla ta noha až ďábelsky jako tvrdá, nicméně člověk si projde některými zkušenostmi, já patřím naštěstí mezi lidi, kteří si to zapamatují, kteří si to ještě několikrát potom dodatečně přehrají před očima a poučí se z toho.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Já tady teď hledám v těch svých poznámkách, když jste řekl, když jste byl mladý, tak ta noha byla hodně pevná, statistky, které ukazují na právě mladé řidiče, ve věku do 24 let zavinili loni přes 10 000 nehod, zemřelo při nich 94 lidí, byla to potom dál těžká zranění skoro nad 400 a v podstatě se ze statistik ukazuje, že tahle skupina řidičů zavinila každou desátou dopravní nehodu, na svědomí měli vlastně každého šestého mrtvého a těžce zraněného.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Ano, tato věková skupina, jak říkáte, tak to je ta nejnebezpečnější, protože když se podíváme na jejich nehodovost a na počet mrtvých, který připadá třeba na 1000, 1000 nehod, které zavinili, tak mají největší počet těch usmrcených, je to opravdu nejnebezpečnější skupina, teď je otázka samozřejmě proč. Je tam více faktorů.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Agresivita?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Tak řekněme jsou to technické a osobnostní. Ty technické jsou, prostě jsou to zelenáči, začínají jezdit, ono se říká, že člověk by měl za volant sednout samostatně teprve poté, co ujede pod dohledem alespoň 3000 km, což v českém systému autoškolství nelze umožnit, protože v autoškole ujedete zhruba 500 km, následuje zkouška a pak prostě děj se vůle Boží. Jsou státy, které naopak umožňují spojit tu autoškolu s tzv. lidských učitelem, bývá to zpravidla někdo z blízkých rodinných příslušníků a pak je to kombinace autoškoly a toho vlastně domácího učitele, může se takto jezdit až rok čili ta autoškola je takový kouč, který prostě vede i toho lektora i toho žáka a ten žáček s tím, třeba s tím otcem nebo matkou najezdí třeba dva, tři tisíce kilometrů ještě mimo tu autoškolu, má to obrovskou výhodu, jednak se jezdí celý rok, takže zima léto. Jezdí se po silnicích, kam se s autoškolou nedostanete., čili nutnost samostatně se rozhodovat a co je důležité, jestliže jedete třeba s někým z rodinných příslušníků, který za vás zodpovídá, tak on řekne, buď sem přijedeš připravený a budeš to brát náramně vážně anebo končíme, což vám učitelé autoškoly potvrdí, že ve většině případů se doslova vemlouváte a prosíte toho žáka, jestli už by si konečně nepřečetl ta pravidla silničního provozu. On vám řekne, proč, když zkoušky jsou až za dva dny. A pak je tady, takže je to taková ta nevyježděnost a říká se, že za zkušeného se může řidič považovat po ujetí minimálně 100 000 km. A pak tu máme vlastně osobnostní rysy těchto lidí, ano, je to sklon podceňovat rizika, je to vlastně sklon riskovat, prostě chovat se rizikově. Vyhledávat adrenalin a oni ti mladí lidé jakoby nejsou ještě schopni dostatečně brzdit své emoce, takže když se rozjede, tak to dotáhne až do konce, starší řidič se utlumí, řekne, do toho nejdu, prostě, to by, mohlo skončit špatně. No a pak tady vlastně ti mladíci kolikrát nedomýšlejí, ty dlouhodobé dopady případné vážné dopravní nehody, prostě to není ta vteřina, kdy to bouchne, ale jsou to ty desítky let, co ještě následují pro toho, kdo zabil nebo ublížil, ale také pro ty, kteří byli poškozeni a pro jejich okolí. Když se třeba podíváme na počet těch mrtvých a těžce zraněných, když to sečteme za ten rok, tak je to zhruba 3000 lidí, no ale každý z nich má další lidi kolem sebe., příbuzné, kamarády, kolegy v práci, kdyby to bylo jen deset lidí, takže v podstatě ročně nám dopravní nehody postihnou přes 30 000 lidí, a to už máte docela slušné okresní město, takže je to opravdu velice závažný fenomén, takže jak říkám, ti mladí řidiči nevyježdění a současně ještě osobnostně nedozrálí.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Pokud budeme se bavit o řidičích, kteří jsou částečně tedy těmi začátečníky, nebo jezdí mnoho let, ale pořád se za začátečníky považují v případě, že je špatné počasí nebo jsou prostě na horách a musí, nechtějí, ale musejí jet a pak ti, kteří to milují, tu zimu, a to užívání si na sněhu. Ukazuje se, že máme tendenci i tak riskovat, když to počasí prostě nepřeje?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

No ono hodně lidí spoléhá na moderní asistenční systémy, takže lidi si řeknou, hele mám tam dobrý gumy, opravdu, ty, co doporučujou, auťák má prostě stabilizační systém, ABS a další vychytávky, tak pojedu prostě ostřejc než bych si to dovolil třeba s modelem, který jsem měl předtím.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Co to znamená, pojedu ostřejc?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

To znamená, že jede rychleji, než by jel, dovolí si dostat se do situací, do kterých by se předtím…

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

O kolik kilometrů rychleji?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

20, 30 kilometrů, běžně lepení na zadek auta, říká, vždyť to ubrzdím, vždyť mám dobrý gumy, mám tady stabilizační systém, mám ABS, když na to přijde, tak na to šlápnu a ten auťák udělá přesně to, co chci. Ano, asistenční systém je výborná věc, opravdu to má vliv na bezpečnost provozu, ale je tady pořád fyzika a tu fyziku prostě neošálíme čili mezi tím autem a mezi tou vozovkou se nachází vlastně ta pneumatika a když je top tam namrzlé nebo když to skutečně je minimální přilnavost, minimální adheze, no tak můžete mít sebelepšího asistenta, a ten auťák pojede jako na saních, protože zkrátka a dobře, ta pneumatika k tý silnici se dostatečně nepřicucne a není schopna vás vlastně ubrzdit nebo zatočit.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Zdravíme všechny, kteří poslouchají víkendový Radiožurnál a zrovna teď třeba jsou v autě, možná se hodí informace od našeho dnešního hosta, kterým je Roman Budský, předseda expertní rady Platforma VIZE 0, o tom si budeme povídat dál. Ale mě by zajímala jedna věc, protože vy v létě experti na správnou a dobrou jízdu upozorňujete, že nemáme řídit v žabkách, já si na vás vždycky v předsíni vzpomenu, tak si vezmu ty tenisky a ty žabky si dám hezky vedle sebe, chvíli mi to trvalo, než jsem se to naučila, ale hodně mých kamarádů a kamarádek to taky tak dělá, takže se vám to daří, ale mě by zajímala jedna věc, protože v zimě, to máme zase boty, která mají jednak vysokou podrážku, je vroubkovaná ta podrážka, pokud máme boty, tak jsou většinou kotníkové, no a dámské kozačky, ty mají také podpatky, tak co s tím obouváním v zimě., protože já jsem hledala docela dlouho a našla jsem, že v Německu už je to správné obutí za volantem uzákoněné, byl byste pro?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Ano, Němci a samozřejmě i Britové, to dávají přímo, že mají…

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Ano, ty mají, že oblečení a obutí nesmí bránit náležitému ovládání vozidla.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Přesně tak to je, tedy máme dáno že řidič obecně. My to máme obecně, že řidič svým chováním nesmí ohrožovat zdraví, život, majetek svůj, ani ostatních osob, takže necháváme to tak trošku na libovůli, možná je to dobré, abychom zase nedávali úplně všechno striktně, takhle to musíte přesně dělat, my Češi jsme totiž mistři v obcházení zákonů, takže bychom z toho udělali zase nějakou parodii, kdyby se to takhle ustanovilo, ale faktem je, vy jste řekla, jak ta zimní nebo těžká obuv vypadá, čili tlustá podrážka, vroubkovaná, a ta bota bývá zpravidla velice široká čili tlustá podrážka rovná se, nemám cit na pedálech, široká bota, když sešlápnu jeden pedál, může se stát, že nechtíc sešlápnu druhý pedál čili při sešlápnutí spojky můžu sešlápnout i pedál brzdy a to vroubkování, často tam bývá sníh, ten si zanesu do auta, postupně se začne rozpouštět, je tam vlastně vrstvička vody mezi tou podrážkou a pedálem a v kritické situaci může noha sklouznout z pedálu a nemusí to být jenom brzda, může to být třeba i pedál spojky, takž opravdu není dobré v těchto botách řídit a rozhodně se vyplatí mít v kufru nějaké řekněme náhradní staré boty, vyřazené., mokasíny, nebo nějaké rozumné polobotky, takž pakliže si sednu za volant, řeknu si, hele já to nebudu riskovat, já to mám v tom autě svým, jo…

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Počkejte, co máte na nohách teď?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

No teď mám normální boty, ale ve svém autě vozím právě takovou tu, dneska Je v Praze nádherně, takže tady máme předjaří téměř na rozdíl od našeho severu, ale mám v autě takový starý pár, když otevřete kufr toho nového auta, a každý říká, pane Bože, co to tady vozíš, já říkám, to mám z těchto preventivních důvodů a opravdu je to příjemný, hlavně když jedete na delší vzdálenost, tak i ta noha si prostě odpočine. A těch nehod je skutečně celá řada, kdy řidiči opravdu díky tomu, že mají špatné boty, tak zareagují pozdě, zareagují špatně nebo to auto udělá zkrátka a dobře něco jiného, než chtěli, protože vlastně zmáčknou jiný pedál.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Můžeme se dostat jednoduše do smyku, tak co máme při takové situaci dělat, při zrychlování, při brždění, co dělat?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Myslíte v okamžiku smyku? No nejlepší prevence je do smyku se nedostat, kdysi se hovořilo, byly to tzv. školy smyku, takže tam chodili lidi, není to tak dávno a vlastně zvládali smyky, učili se tam jezdit prostě rychle a když dostali smyk, tak se ho naučili vybrat a vyjeli potom z toho kurzu a říkali, hele to je paráda.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Jak to bylo potom, když se dostali na normální silnici‘?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

No právě, oni vyjížděli z toho kurzu a říkali, tak člověče, teď už mě vůbec nic nepřekvapí a většina z těch lidí pak měla následně vážný nehody, protože byli přesvědčeni o tom, že prostě …

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

To zvládnou.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

…pilot Formule 1, by se v podstatě k němu mohl chodit učit a opravdu na to doplatili, dneska už to není, jsou to školy bezpečné jízdy a tam jsou smykové desky a řekne se, my vám ten smyk předvedeme, ale vy si musíte uvědomit, že to není legrace ten smyk dostat a už vůbec to není legrace ten smyk vybrat, je to hra na náhodu a otázkou je, jestli správně zareagujete jako člověk, to znamená, jestli skutečně uděláte to, co máte a dále potom, jestli na té silnici budete mít dostatek prostoru, protože v okamžiku, kdy budu vybírat smyk, vždycky potřebuju víc té silnice, protože nějakým způsobem ten auťák vlaje, tancuje a já se ho snažím zkrotit a pak se také může stát, že tam bude v protisměru auto nebo tam půjde třeba skupina chodců a je v podstatě zaděláno na průšvih. Čili nejlepší je opravdu prevence. Pokud jde o tom, naučit se vlastně, i kdyby ten smyk potom přišel, co s tím udělat, nejlépe je to nanečisto čili buď nějaká škola smyku, respektive bezpečné jízdy, když to řeknu nově, nebo si to zkusit sám třeba na nějakém řekněme namrzlém parkovišti, které je samozřejmě prázdné přiměřenou rychlostí, říct si, co mi ten auťák udělá, když půjde do smyku a jakým způsobem ten smyk budu zvládat a zkusit si to několikrát a ono je opravdu nejlepší pod ohledem nějakého instruktora, abych vlastně si vytvořil ten reflex, protože ten první zlomek vteřiny rozhodne, jestli to dopadne dobře nebo ne. když zareaguju špatně, opačně, nebo nedostatečně nebo naopak příliš vehementně, tak ten auťák bude nezvladatelný, takže doporučuji nacvičit nanečisto.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

S Romanem Budským si povídáme ve vysílání víkendového Radiožurnálu o tom, jak bychom měli řídit, jak bychom měli zvládat zejména tu zimu, teď, když jedeme do hor, ale mě zajímala třeba ještě jedna věc, když jsme se tady bavili o těch mladých řidičích a o tom, jak bychom se vlastně měli učit řídit, tak další věcí je, že tedy máme nějakou represi, že se budeme tedy bát a budeme jezdit lépe., tak v tom návrhu, který teď leží na stole je nově definováno, že budeme trestáni za nedodržení bezpečné vzdálenosti, protože zase, když jsem se dívala do statistik,. Tak skoro 30 % řidičů to nedodržuje a v kombinaci, když si hrajeme s telefonem, telefonujeme, nebo odpovídáme na nějaké zprávy, tak samozřejmě může dojít k tragédii, jak by to mělo vypadat, ta definice.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

My to máme vlastně definováno obecně dneska čili je řidič je povinen zachovat takovou vzdálenost, aby byl schopen zabránit kolizi případně že ten před ním náhle zpomalí nebo dokonce náhle zastaví vozidlo.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

A nově?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Nově je to dáno tak, že se řekne, už to nenecháme v obecné definici, my tam dáme přímo metry, minimální metry. Ono je to takové unikum to pojetí české, nejsem s ním úplně ztotožněn, ono se tam uvádí, pokud se dobře pamatuju. To se ještě může změnit, ale pokud si pamatuji, tak vlastně pro těžká vozidla, kamiony, náklaďáky, autobusy by mělo být stanoveno, že při rychlosti nad 50 km/h musí zachovávat od vpředu jedoucího vozidla. Alespoň 50 metrů a pro ty lehké osobáky potom, že při rychlosti nad 80 km alespoň 30 metrů. Myslím si, že je zbytečné vymýšlet vymyšlené, když se podíváme třeba Francie, Rakousko, Německo a řada dalších států, tak Němci to mají třeba definované tak, že to, co máte v kilometrech v hodině, děleno dvěma rovná se minimální doporučený odstup, takže při stovce třeba 50, ale ten odstup, který opravdu sledují a potom už nekompromisně trestají, je polovina z toho doporučeného, čili z té padesátky děleno dvěma, alespoň 25 metrů při té stovce a pokud není, tak čím menší vzdálenost dodržovaná, tím je větší pokuta. Němci jsou schopni a dělají to, měří to jednak ze stacionárních měřičů, ale měří to dneska nově i policejními vozidly a opravdu potom jdou a velice přísně to trestají.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Já jsem se dívala, že nejenom Německo, ale třeba hodně Francie využívá i drony právě, že dokážou přesně změřit tu bezpečnou vzdálenost mezi autem a že to chceme i my.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Tak Francie používá drony vůbec při dohledu nad tím, co se děje na silnicích a používají je především tam, kde by ti řekněme veselejší a akčnější řidiči nečekali policii třeba v horách, serpentýny, tak se mrkne, řekne přede mnou civilní auto, nikde není policajt, hele já to střihnu přes plný čáry, ten v protisměru trošku uhne, já si tam to místo vynutím., takový ten pocit jistoty, nemůže se nic stát, jenomže policajt není vidět, on je totiž 50 metrů nad ním, v podobě dronu, no a po dalších pěti kilometrech krásné záchytné parkoviště a tam už je policie s nádherným videozáznamem, pana řidiče vyzve, jestli by si nevystoupil z vozidla, že mají pro něho docela zajímavý jaksi video, on se podívá, kde jste k tomu přišli, tamhle, čili oni říkají, my vlastně vytvoříme, mezi těmi řidiči, kteří mají sklon riskovat v místě, kde neočekávají policii, tak vytvoříme pořád ten pocit., a co kdyby tady někde byli a mají s tím dobré zkušenosti. Francouzi říkají, že opravdu se snaží snižovat právě tu agresivitu, nebo takové to opravdu nebezpečné ježdění v místech, která jsou riziková, a přitom ta policie nemůže tam dělat tu dohledovou činnost.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Pomohlo by to i u nás?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Já si myslím, že ano, já si myslím, že by to pomohlo, vemte si, kolikrát se to dělá třeba i máte vlastně ve vrtulníku to sledují, vidí třeba řidiče, kteří předjíždí v zákazu, ten vůbec netuší, že nad nimi je vrtulník, o dva kilometry dál je policejní stanoviště, pomáhá to.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Předseda expertní rady VIZE 0 Roman Budský se mnou ve vysílání víkendového Radiožurnálu, stručně, co to vlastně je, ta platforma VIZE 0?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Tak Platforma VIZE 0, je Platforma a VIZE 0, to jsou dva pojmy, platforma, čili je to vlastně základna, kde se scházejí všichni ti, kteří mohou a chtějí změnit situaci v oblasti bezpečnosti silničního provozu v České republice a myslím si, že máme co dělat a VIZE 0, z dlouhodobého hlediska říkáme, že je neudržitelné, aby byli akceptovatelní mrtví a vážně zranění v souvislosti se silničním provozem ostatně tahleta VIZE 0 to je přes 21 let stará filozofie a ztotožnila se s ní celá řada států, které, jako je třeba Švédsko, Skandinávie, Velká Británie, ale dneska máme Jižní Koreu, Austrálii a jsou to jedny z nejbezpečnějších silnic na světě.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Vy ve spolupráci s Autoklubem České republiky, ale také Českým rozhlasem, Zelenou vlnou, dáváte v podstatě, když to řeknu velmi jednoduše, takovou jako oporu nám motoristům, na co se teď soustředíte, co jsou hlavní témata?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

My tam máme víc takových témat, řekněme taková ta dlouhodobá koncepční témata, a svým způsobem i nová, je to něco jako medicína v dopravě čili my se teďka budeme soustředit na opěrkové trauma, zhruba polovina těch, co utrpí zranění při dopravní nehodě, má zranění krční páteře, to se málo ví, „vypleš“ syndrom a pokud se to včas podchytí, včas diagnostikuje a včas začne léčit, tak ty výsledky jsou opravdu dobrý, pokud se to naopak zanedbá, tak ty lidi mohou mít i doživotní následky. Dále potom se chceme zaměřit na oblast provádění zdravotních prohlídek řidičů a využívání tzv. harmonizovaných kódů. To jsou taková ta omezení, aby nebyla jenom ta černobílá, buď jezdi bez omezení, nebo ti to zakážeme, ale mezitím je obrovská škála možností, kde ten člověk může jezdit, zachováváme kvalitu života, ale na druhý straně zachováme i bezpečnost silničního provozu. Dalším tématem jsou noví a začínající řidiči čili jedna věc je, jak je vlastně budeme zkoušet ty adepty na řidičák, takže nové testy a taky řidičák na zkoušku.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

No Lucie vás zdraví, protože zrovna k tomu tématu tady má, jestli by nebylo na místě, zvýšit věkovou hranici pro získání řidičského průkazu, alespoň na 21 let, když ty statistiky jasně hovoří o té vysoké nehodovosti.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Na to byla řada diskuzí mezi odborníky po celém světě, těch 18 let je běžných, já jenom řeknu, že nejvyšší věk mají nastavený v Nigérii, 24 let pro řidiče osobáku, nepatří mezi nejbezpečnější silnice na světě, to v žádném případě. Naopak paradoxem je, že třeba ve Spojených státech, Aljaška, můžete sednout za volant už ve 12 letech.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Ve 12 letech?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Je to dáno tím, že vlastně ten človíček malej se nedostane do školy, protěž tam jsou pustiny, tak široko daleko nikdo, MHD, že by tam jezdily autobusy.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Kolik tam jezdí dvanáctiletých?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Jezdí jich prý dost, on se nedostane do tý školy, on se nedostane třeba čtrnáctiletý, patnáctiletý se třeba nedostane někam na brigádu, do práce, nebo vůbec za tím kulturním životem, on vlastně byl závislý na rodičích, a oni by zase byli vázáni tím dítětem, faktem je, že se to ale podepisuje na statistikách nehodovosti. Když se pak podíváme na počet mrtvých na miliardu kilometrů. Tak za celek jako USA to zase není až taková sláva a když se ptám jejich odborníků, říkám, co za tím vězí, když tam je tolik práce, on říká, no jo, ti mladí nám to kazí. Nicméně, my chceme prosadit to, co je v polovině států EU, tzv. řidičák na zkoušku. Ten človíček si udělá řidičák, jasně má tady papírek, ale zdaleka neumí všechno a my je chceme seznamovat v rámci toho s pokročilejšími technikami jezdění, to jsou vlastně třeba věci, jak se chovat v zimě, jak seš chovat na ledě, jak se chovat za mlhy, ale také by tam měla být dopravně psychologická část, ale ne přednáška, ale řízená diskuze, aby si sami přišli ty lidi na to, že chovat se na silnici jaksi se nebezpečně, nezodpovědně, se opravdu nemusí vyplatit, aby si na to prostě přišli, aby se s tím ztotožnili, tou řízenou diskuzí, že opravdu udělali všechno proto, aby jezdili zodpovědně.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Pomůže to, a tím zase navážu na další dotaz, který vám napsal Petr, který jezdí přes 40 let a stále nechápe proč řidiči v cizině, zvlášť západní Evropy, jezdí lépe, plynuleji, než u nás, a to se někdy jezdí i rychleji?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Ano, jezdí se často rychleji, máte pravdu, ve státech západní a severní Evropy se člověk daleko lépe cítí na těch silnicích, faktem je, že k tomu, co se na těch silnicích, se přistupuje komplexně a pokud se stane nehoda, tak se říká, to není následek individuálního selhání, že nezvládl řízení, narazil do stromu, to je následek systémového selhání, čili oni tam už definují bezpečnou dopravní infrastrukturu, definují samozřejmě i bezpečného řidiče čili ta příprava, zkouška, také sankční systém, ale i motivační systém čili trestat, ale i motivovat, poučovat, a pochopitelně se starají o to, aby byla adekvátní kvalita jejich vozového parku čili ti řidiči vlastně, ten systém ej nastavený tak, aby bal maximálně bezpečný a současně po těch lidech se řekne, my jsme to nastavili bezpečně a po vás chceme., abyste dodržovali pravidla psaná i nepsaná a nám se to v České republice pořád nedaří. My to máme pořád roztříštěné a vlastně ten systém jako celek čili ta technická část, ten člověk a řekneme i ta vozidla, pořád to není prostě kompatibilní bezpečný celek, a navíc prostě bohužel se říká, došlo k dopravní nehodě, viníkem je řidič, systém neřešíme.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

To bude ale trvat ještě hodně dlouho, ne?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Já si myslím, že my ten základ ty technický předpoklady máme, my to všechno máme k depozici, takže čistě jde jenom o to, změnit pohled na věc a začít to trošku jinak řídit.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Povídáme si ve vysílání víkendového Radiožurnálu s odborníkem na bezpečnou jízdu, zdraví vás Štefan a reaguje na tu bezpečnou vzdálenost, a propo pořád platí to pravidlo dvou vteřin.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

To je doporučení, to je doporučení, rozhodně se vyplatí ho dodržovat, protože minimálně jednu vteřinu trvá, než řidič vůbec zareaguje na hrozící nebezpečí, pak se hovořívalo o tzv. technické prodlevě čili tomu systému to chvilinku trvá, než začne naplno brzdit, u těch moderních aut je to zlomek vteřiny, u náklaďáků tři, čtyři desetiny to mohou být, ale v zimě se doporučuje ještě tu vteřinu přidat, protože přeci jenom jedeme na horší silnici, a navíc nikdy nevíte, co ten před vámi udělá.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

No právě o tom píše ten Štefan, jestli máte změřeno, kolik hlupáků je na cestách, když já jak spíše, dodržím vzdálenost a jiný mi jí zkrátí přejetím a zařazením se přede mne, taky mám takové ráda.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Takhle to bývá, tzv, kotva se tomu říká, někdo vás předjede, sekne to těsně před vás a jde ostře na brzdy, protože je před ním další auťák čili ten řidič, který je vlastně v té situaci, že se před něho někdo takhle zařadil, tak má často plný ruce práce. bohužel řada šoférů si neuvědomí, že tomu kolegovi vzadu náramně zkomplikovali život, ale zahrávají si protože nikdy nevíte, kdo za vámi jede. On to může být šofér, který je nezkušený, může to být člověk, který se zrovna věnuje displeji na mobilu nebo se také dívá třeba na navigaci v autě, takže vlastně ten můj náhlý manévr toho náhlého přibrzdění může přehlédnout nebo nezareaguje včas a mám ho ve svém kufru.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

K těm bezpečnějším silnicím, já jsem se dívala, že vlastně VIZE 0pořádá už druhý ročník vlastně takové, když to řekneme, soutěže, kde sháníte názory a zajímáte se o názory vysokoškoláků a středoškoláků, kteří by přišlo s nějakým inovativním řešením, které dokáže zlepšit jednak ten stav nehodovosti, i na českých silnicích, což je asi nejdůležitější, je to už druhý ročník, docela ten zájem loni byl. Co čekáte nebo co už se ukázalo, že by mohlo se implantovat?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Tak vlastně ony jsou tam dva takové záměry, jeden ze záměrů je, přijďte s nějakým neotřelým nápadem u těch mladých lidí, proč to nepředpokládat, jdou to mladí kreativní lidé., nejsou ještě zatíženi tím, vlastně nějakým standardním tradičním myšlením a za druhé nám jde o to, aby se ti mladí lépe začali mezi sebou bavit o bezpečnosti silničního provozu a faktem je, že už se začínají objevovat některé zajímavé nápady, teď zrovna se zabýváme myšlenkou vytvoření systému včasného varování před vozidly, která jedou v protisměru na dálnicích, takže to si myslím, že by bylo velice účelné, pokud se to podaří opravdu dotáhnout do konce, a bude to nějaké schůdné technické řešení, protože podle statistik minimálně jedno auto denně se v tom protisměru na dálnicích objeví a víme sami ze sdělovacích prostředků., že nejednou to končí skutečně tragédií, takže to je vlastně jeden z těch projektů, který by mohl být. teď se dělalo, ještě to nechci úplně otevírat, ale dělal se na jedné vysoké škole průzkum mezi studenty, jak se třeba oni dívají na autoškoly, co by se v autoškolách mělo změnit, jak je to vlastně s tou praxí začínajících řidičů, jestli by tam měl být ten řidičák na zkoušku, je tem téměř 2000 odpovídajících.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Vy jste řekl, že to nechcete otevírat, tak ty výsledky ještě nejsou?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Výsledky máme předzpracované. Bude se s tím ještě pracovat a velice rádi je zveřejníme, ale i tady bylo zajímavé že vlastně ti studenti to viděli jako zajímavé téma a skoro dva tisíce studentů na to dopovědělo.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Možná tady názor, který byste mohli zařadit k těm dobrým nápadům, proč musí chodit řidiči z povolání každý rok na školení a obyčejný řidič nemusí ani jednou za celý život, není náhodou tohle hlavní problém?

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Trošku problém to je samozřejmě. samozřejmě ti řidiči z povolání se tam učí nejenom tedy pravidla silničního provozu, ale baví se o sociálních zákonech a dalších věcech, na druhou stranu si myslím, že ten běžný řidič má dneska už takové možnosti se dozvědět, co je aktuálního v oblasti pravidel, že je asi zbytečné je honit do škol a obávám se, že by to skončilo formálně, že by se to kolikrát i psalo a ty lidi se moc nedozvěděli.

Patricie STROUHALOVÁ, moderátorka:

Děkuju pěkně z rozhovor pro vysílání víkendového Radiožurnálu. Mým hostem byl dnes Roman Budský, na slyšenou.

Roman BUDSKÝ, dopravní specialista:

Děkuju za pozvání a na slyšenou.

 

Autor/moderátor: Patricie Strouhalová

 

Datum: 13.1.2020

Zdroj: Český Rozhlas, Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=TS-MtBsPKas