Motorkáři jsou nejohroženější, zkušení jsou až po sto tisících kilometrech

  

 

Motorkáři jsou nejohroženější, zkušení jsou až po sto tisících kilometrech
Motocyklistů na našich silnicích umírá méně než před lety. Vážných nehod je však stále mnoho. Experti se shodují na tom, že autoškolou výuka motorkářů teprve začíná, pracovat je s nimi třeba i poté, co získají řidičák. Kurzy bezpečné jízdy na polygonech po celé republice letos projde na tisíc motocyklistů.
 
„Statistiky potvrzují, že motocyklisté jsou nejohroženějšími účastníky provozu,“ komentuje Roman Budský z nadace Vize Nula. „Recept se hledá celosvětově, ukazuje se, že nejzákladnější je vícestupňový trénink,“ říká pro iDNES.cz dopravní expert.

Trendem posledních let je vzrůstající počet motocyklů a motocyklistů. Zarážející je podíl usmrcených motocyklistů na všech usmrcených osobách při dopravních nehodách. V roce 2019 to bylo téměř 14 %. To řadí motocyklisty k nejohroženější skupině účastníků silničního provozu.„

Zdokonalovací kurz jízdy na motorce na okruhu Sosnová
Zdokonalovací kurz jízdy na motorce na okruhu Sosnová
Zdokonalovací kurz jízdy na motorce na okruhu Sosnová
Zdokonalovací kurz jízdy na motorce na okruhu Sosnová

„Na světě zemřelo v roce 2019 na silnicích celkově 1 355 000 lidí, z toho 380 000 bylo motocyklistů, to je 28 procent všech obětí,“ uvádí Budský.

Motocyklisté se v rámci Evropy podílejí zhruba 2 % na celkovém počtu ujetých kilometrů, na počtech obětí dopravních nehod však z 15 %. Nejčastěji umírají motorkáři v Řecku (29% podíl), Itálii a Francii (20%), na opačném konci žebříčku jsou jezdci z Estonska (2% podíl) a Rumunska (3%).

„Vážné nehody v jedné stopě jsou ve státech EU doménou mužů, z jejichž řad pochází 94 % obětí. Pokud zemře žena, nejčastěji jako tandemistka,“ cituje ze statistik Budský.

Z údajů OECD vyplývá, že ve srovnání s cestujícími v autobusech je pravděpodobnost jejich úmrtí při nehodě 272x vyšší, oproti pasažérům v osobních automobilech umírá 24x více motocyklistů, 2,4x více ve srovnání s cyklisty a dvojnásobek v porovnání s chodci.

„Z údajů Evropské observatoře bezpečnosti silničního provozu vyplývá, že na jednoho usmrceného motocyklistu připadají další čtyři se závažným poškozením mozku, míchy či končetin. Jedná se především o mladé muže, socioekonomické dopady těchto nehod jsou tak enormní,“ dodává Roman Budský.

Za posledních dvacet let zemřelo na našich silnicích 1 870 motocyklistů, za posledních pět let čtyři sta. Přes 11 tisíc dalších bylo těžce zraněno. Vysoké množství usmrcených a těžce zraněných motocyklistů řeší projekt „Učme se přežít“ realizovaný Autoklubem České republiky společně s Týmem silniční bezpečnosti, Policií ČR a dalšími partnery.

„Problematika motocyklistů ve vztahu k dopravním nehodám je široká. Začíná od dopravní výchovy mládeže, pokračuje přes naprosto stěžejní výuku v autoškole a zapomínat také nesmíme na následný trénink, který je u motocyklistů důležitější než u jiných účastníků provozu“, říká Libor Budina z Autoklubu ČR.

„Statistiky potvrzují, že motocyklisté jsou nejohroženějšími účastníky provozu,“ komentuje Roman Budský z nadace Vize Nula. „Recept se hledá celosvětově, ukazuje se, že nejzákladnější je vícestupňový trénink,“ říká pro iDNES.cz dopravní expert.

Trendem posledních let je vzrůstající počet motocyklů a motocyklistů. Zarážející je podíl usmrcených motocyklistů na všech usmrcených osobách při dopravních nehodách. V roce 2019 to bylo téměř 14 %. To řadí motocyklisty k nejohroženější skupině účastníků silničního provozu.

Zdokonalovací kurz jízdy na motorce na okruhu Sosnová
Zdokonalovací kurz jízdy na motorce na okruhu Sosnová
Zdokonalovací kurz jízdy na motorce na okruhu Sosnová
Zdokonalovací kurz jízdy na motorce na okruhu Sosnová

„Na světě zemřelo v roce 2019 na silnicích celkově 1 355 000 lidí, z toho 380 000 bylo motocyklistů, to je 28 procent všech obětí,“ uvádí Budský.

Motocyklisté se v rámci Evropy podílejí zhruba 2 % na celkovém počtu ujetých kilometrů, na počtech obětí dopravních nehod však z 15 %. Nejčastěji umírají motorkáři v Řecku (29% podíl), Itálii a Francii (20%), na opačném konci žebříčku jsou jezdci z Estonska (2% podíl) a Rumunska (3%).

„Vážné nehody v jedné stopě jsou ve státech EU doménou mužů, z jejichž řad pochází 94 % obětí. Pokud zemře žena, nejčastěji jako tandemistka,“ cituje ze statistik Budský.

Z údajů OECD vyplývá, že ve srovnání s cestujícími v autobusech je pravděpodobnost jejich úmrtí při nehodě 272x vyšší, oproti pasažérům v osobních automobilech umírá 24x více motocyklistů, 2,4x více ve srovnání s cyklisty a dvojnásobek v porovnání s chodci.

„Z údajů Evropské observatoře bezpečnosti silničního provozu vyplývá, že na jednoho usmrceného motocyklistu připadají další čtyři se závažným poškozením mozku, míchy či končetin. Jedná se především o mladé muže, socioekonomické dopady těchto nehod jsou tak enormní,“ dodává Roman Budský.

Za posledních dvacet let zemřelo na našich silnicích 1 870 motocyklistů, za posledních pět let čtyři sta. Přes 11 tisíc dalších bylo těžce zraněno. Vysoké množství usmrcených a těžce zraněných motocyklistů řeší projekt „Učme se přežít“ realizovaný Autoklubem České republiky společně s Týmem silniční bezpečnosti, Policií ČR a dalšími partnery.

„Problematika motocyklistů ve vztahu k dopravním nehodám je široká. Začíná od dopravní výchovy mládeže, pokračuje přes naprosto stěžejní výuku v autoškole a zapomínat také nesmíme na následný trénink, který je u motocyklistů důležitější než u jiných účastníků provozu“, říká Libor Budina z Autoklubu ČR.

„Velkému počtu nehod bychom uměli předejít kvalitnější přípravou motocyklisty. V našich kurzech se setkáváme s účastníky a snažíme se odstranit špatné návyky, které při řízení mají. Trénujeme úkony, které mohou v případě krizových situací pomoci. Zpětná reakce od našich účastníků je vždy pozitivní v tom, že poznají své slabiny, vědí, na co si dávat pozor, a zpomalí,“ říká motocyklový instruktor Vladimír Mašek.

„Nejzákladnější je kvalitní autoškola, opravdu není na místě šetřit,“ zdůrazňuje Roman Budský a oceňuje zpřísněnou podobu závěrečné zkoušky, kterou skládají adepti motorkaření v posledních letech (jak probíhá čtěte zde).

Řidiči osobních vozidel pak motocyklisty ohrožují jejich přehlédnutím, a to zejména ze dvou důvodů. Jedním z nich je samotná viditelnost motocyklisty, případně překážky ve výhledu. Druhou příčinu hledejme v pozornosti. Ta je u řidičů osobních vozidel přirozeně orientována na jiná možná a větší nebezpečí, nebo je často rozptýlena jinou činností.

Na vážných nehodách se velmi významně podílejí motocyklisté ve věku 35 let a výše. Právě tito motocyklisté se často vrací k motorkám po delší době nebo s nimi začínají. Jejich motivace řídit motocykl je v drtivé většině relaxace a touha po cestování.

Evropští motorkáři ročně najezdí 3 000 až 10 000 km. Většina Čechů (27 %) deklaruje nájezd 3 000 až 5 000 km, uvádí průzkum evropského projektu Riderscan, z výzkumu mimo jiné vyplynulo, že Češi patří mezi ty, kdo velice neradi jezdí v dešti.

„Často se na našich kurzech setkáváme s řidiči, kteří mají dlouhou praxi v řízení osobních aut a nulové zkušenosti s motocyklem. Jsou to řidiči, kteří sice vnímají lépe rizika spojená s provozem, i přesto se však dostávají do krizových situací, které ne vždy umí řešit,“ říká Jan Polák, manažer projektu Učme se přežít.

V rámci něho se pořádají kurzy bezpečné jízdy na polygonech po celé ČR. Těmi jen letos projde na tisíc motocyklistů. Dalšími aktivitami je výroba pomůcek pro odhadování rizik při práci v autoškole, speciální kurz pro učitele autoškol nebo například mapování nehodových lokalit motocyklistů. Projekt, který se začal v roce 2010 v Libereckém kraji, se postupně rozšířil do celé ČR.

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/motorky/motokurz-na-okruhu-motorkar-skola-smyku.A200803_175914_motorky_fdv