Svět motorů: Pro strýčka Příhodu

Svět motorů: Pro strýčka Příhodu

Stále více řidičů instaluje do auta zařízení snímající provoz před vozem. Jaká pravidla je třeba dodržet, abyste vyhověli všem zákonům a normám při cestách po Česku a v zahraničí?

Karamboly a nebezpečné situace v silničním provozu může pomoci rozlousknout kamerový záznam. Jde například o vybrzďování nebo do jízdní dráhy náhle vběhnuvšího chodce. „Pokaždé, když se cestou něco semele, dám do kamery náhradní kartu a celou situaci si doma uložím. Chráním se tak proti případným nepříjemnostem,“ svěřuje se nám čtenář Pavel. Je si dobře vědom, že ho záznam poskytnutý policii nebo pojišťovně může vytáhnout ze šlamastiky. „Ano, kamerové záznamy pro nás představují důležité svědectví,“ potvrzuje Václav Bálek z Allianzu. Obecně ale platí, že i když pojišťovnám záznamy občas pomohou, slevu na pojistném za umístění kamery ve voze třeba jako ve Velké Británii nezískáte. A zástupci například Allianzu, Generali či Kooperativy nám potvrdili, že ani do budoucna s ní pojišťovny moc nepočítají.

Také dopravní policie záznamy vítá. „Někdy se skutečně stane, že bez jejich pomoci bychom viníka nehody nedokázali spolehlivě identifikovat,“ uvádějí dopravní policisté.

Dvousečná zbraň

Při využívání dat z kamer je třeba brát v potaz další pravidla, třeba zákon na ochranu osobních údajů. „Při použití záběrů jako důkazu své neviny u dopravní nehody je právo řidiče na obhajobu nadřazeno právu na ochranu osobních údajů ostatních osob na záběru,“ vysvětluje mluvčí Úřadu na ochranu osobních údajů Vojtěch Marcín. Záznamy jsou totiž povolené jen pro osobní potřebu. „Pokud řidič nebude záznam dále šířit či zveřejňovat, nejedná se o porušení zákona o ochraně osobních údajů,“ zní z Policejního prezidia. Nesmí se tedy snímat obličeje, ale problémem je například i natočení registrační značky vozidla. „Je to totiž údaj, podle něhož lze řidiče ztotožnit,“ říká policie.

Ovšem ne vždycky se záznam stane korunním svědkem. „O zařazení záznamu mezi důkazy rozhoduje orgán v trestním řízení. To znamená, že jej sice mohou přijmout, ale nemusí jej brát jako relevantní,“ uzavírají policisté. Totéž platí i pro soud.

Také musíte vědět, že když poskytnutý záznam odhalí jiné vaše prohřešky během jízdy, postih vás nemine. I proto tedy s poskytováním záznamů opatrně.

Umístění

Další konflikt se zákonem můžete mít, když kameru nevhodně umístíte. Žádná v zákoně vyjmenovaná regule na přesné místo upevnění kamery není,“ říká dopravní expert Roman Budský z Platformy VIZE 0. Platí tak obecná formulace, kterou nám poskytla mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková. „Záznamové zařízení by mělo být umístěno tak, aby řidiči nebránilo ve výhledu.“ Kamera je tak vlastně zařazena do stejné kategorie jako trs vonicích stromečků či růženec po babičce, zavěšené na zpětném zrcátku. Kam tedy kameru dát? Nejvhodnějšími oblastmi k umístění záznamového zařízení jsou buď prostory za předním horním zrcátkem, anebo při dolním okraji čelního skla. „Záznamové zařízení nesmí zasahovat do míst, kde působí stěrače,“ nabízí jednoduchou pomůcku šéf dopravní policie Tomáš Lerch. A jak by to bylo při případné silniční kontrole? „Obvykle řidiče jen na nevhodné umístění upozorníme,“ dodává Lerch.

Pozor v cizině

Jestliže u nás nebo třeba na Slovensku jsou kamerové záznamy pro osobní potřebu povolené, samozřejmě za respektování soukromí ostatních účastníků silničního provozu, jinde v cizině jsou velmi přísní. Příkladem za všechny může být sousední Rakousko, které nedovoluje pořizovat vůbec žádné záznamy během jízdy, maximálně natočit jen situaci bezprostředně po nehodě. Záznamové zařízení tu nesmí být aktivní, v případě zabudovaných přístrojů pak alespoň s přelepeným objektivem. Jinak se vystavíte drakonickým pokutám v řádech až statisíců korun. (Více v textu Jak to chodí v Evropě.) Velmi striktní jsou také v Portugalsku, opatrnosti nezbývá ani v Německu či Švýcarsku. Obdobně jako u nás je to v dalších unijních zemích, jen je třeba striktně dodržet reguli na ochranu osobních údajů, tedy zabránit zveřejnění záznamů.

 

 

Autor: Petr Barták

Datum: 23.4.2019
Zdroj: Svět motorů