Rozstřel iDNES.cz: S dopravními policisty v Rakousku se bavte slušně, doporučují experti

Rozstřel iDNES.cz: S dopravními policisty v Rakousku se bavte slušně, doporučují experti

 

S končícím červnem a začátkem letních prázdnin míří tisíce Čechů autem k moři. Nač se letos na zahraničních silnicích připravit, aby vaše dovolená proběhla i s cestou hladce? „Jednou z nejdůležitějších věcí je kontrola všech dokladů, včetně průkazu vozidel," radí v diskuzním pořadu Rozstřel experti na silniční bezpečnost.

 

Nejrizikovějšími zeměmi pro české řidiče jsou podle dopravních expertů Rakousko a Německo. „Jsou zde přísní policisté, kteří striktně dbají na dodržování pravidel silničního provozu, hlídají maximální rychlost - i zóny, kde je maximální rychlost omezena z důvodů emisí,“ říká Libor Budina z Autoklubu České republiky. „Rozhodně nedoporučuji tato pravidla překračovat, pokuta nám může přijít v obálce domů a není malá.“

„Každopádně je důležité být k tamním policistům maximálně zdvořilý a spíše jim ukázat pochybení a požádat o pomoc,“ radí pro změnu expert na silniční bezpečnost Roman Budský z Platformy Vize 0.

Náročná je i chorvatská policie, zvlášť u deliktů, u kterých řidič ví, že je páchá. Typickým příkladem je překročení rychlostního limitu. „V takovém případě jsou policisté nekompromisní. Doporučuji nediskutovat a zaplatit,“ radí Budský, který připomíná vyšší částky za pokuty. Ty se letos v Chorvatsku zvedly o dvacet procent.

 

V Rakousku by řidiči raději neměli vůbec používat kameru, s kterou si nahrávají silniční provoz. „Kamera v Rakousku opravdu vadí. Oni k tomu přistupují jako k ochraně osobních údajů. Naopak v Británii používání kamery doporučují pro snadnější jednání s policií po nehodě a pro důkazní činnost,“ tvrdí Libor Budina, který varuje i před používáním antiradarů.

Rozdíly v platných zákonech lze najít například i při používání telefonu. „V Rakousku lze používat telefon na červené, naopak ve Francii vás za to nebudou mít rádi a náležitě to ocení. Jednotlivé státy zkrátka tvoří své předpisy a pravidla na základě konvencí, jednotlivá specifika jsou unikátní,“ říká Libor Budina z Autoklubu České republiky.

Na jedné věci se ale podle něj všechny země shodnou. „Antiradary, které aktivně ruší snímání rychlosti vozidla, jsou ve všech zemích zakázané. A hrozí za to tučné pokuty.“

Dálniční známky

V Česku jsme zvyklí používat papírové dálniční známky, ty už ale platí jen u nás, ve Slovinsku, Švýcarsku a v Rakousku. Ostatní země už využívají elektronické dálniční známky, kdy jsou auta monitorována kamerou, nebo mýtné brány. „U elektronických dálničních známek v Rakousku je potřeba myslet na to, že známka platí až 18 dní od data, kdy si ji zakoupíme, pokud ji kupujeme jako fyzická osoba. Pokud kupujeme na firmu, platí hned,“ tvrdí Budina.

„V Německu je situace trochu nepřehledná, chtějí zpoplatnit dálnice, řeší se diskriminace zahraničních řidičů. Maji jedny z nejlepších dálnic, takže na poplatek za dálnice mají právo,“ myslí si expert na silniční bezpečnost Roman Budský.

Doklady a povinná výbava

Prvním krokem před cestou na dovolenou je podle Romana Budského kontrola všech dokladů. „Zkontrolujte si občanský průkaz, pas, řidičský průkaz a jejich platnost. Nezapomeňte na malý technický průkaz, zelenou kartu a euroformulář pro případ nehody, který si předem stáhněte z internetu,“ vyjmenovává Budský.

Nemělo by se zapomínat i na průkaz zdravotní pojišťovny, případně si pořídit cestovní připojištění. Jakákoli drobná nehoda - byť jen banalita, se bez připojištění může pekelně prodražit .

„Češi se hodně připojišťují pro dražší zahraniční státy. Může nás potkat všechno možné - ukradené auto, vykradené auto, i nezaviněná dopravní nehoda. Dobré a kvalitní pojištění auta se též určitě vyplatí,“ tvrdí Budský.

Před tím, než vyrazíte do cílového místa, je důležité také překontrolovat povinnou výbavu. „U vozidla se povinná výbava posuzuje podle nároku státu, kde bylo vozidlo prvně evidováno. Pak ale existuje i výbava řidiče a to je něco jiného. Ta se posuzuje podle nároku státu, kterým momentálně projíždíme,“ upozorňuje Budský.

Důležité je hlídat i počet reflexních vest v autě. „Každý člen osádky vozu by měl vestu mít, v jiných státech je požadují. Pokud tedy jedete s dětmi, vezměte vesty i pro ně,“ radí Budina.

Autem za hranice

Informace o pravidlech v jednotlivých státech najdete ZDE

 

A nezapomeňte ani na lékárničku. „V Česku je povinnou výbavou vozidla. Některé státy povinnou lékárničku ani nemají, my ale musíme splnit naše legislativní podmínky, takže je třeba ji přibalit, je to k dobru,“ doporučuje Budina.

Připravit dopředu by se měli podle našich hostů také motorkáři. „Řada států vyžaduje kvalitní oblečení na motorku, například ve Francii i kvalitní obuv, bundu, rukavice,“ tvrdí Budský.

Ve studiu přišla řada i na vtipné dotazy našich čtenářů. „Pořád platí, že v Itálii můžu dostat pokutu za sex v autě?“ „Ano, sex v autě nelze v Itálii provozovat. Naopak třeba v Německu lze řídit nahý, ale musíte být obutí,“ říká expert na silniční bezpečnost Roman Budský z Platformy VIZE 0.

 

Autoři: 

Datum: 19.6.2019
Zdroj:iDNES.cz, Dostupné z: https://www.idnes.cz/cestovani/kolem-sveta/rozstrel-vladimir-vokal-libor-budina-roman-budsky-vize0-autoklub-cr-autem-na-dovolenou-pravidla-benz.A190618_115404_kolem-sveta_taj