Aktuálně.cz: Proč Češi bourají na přejezdech? Jsou nepozorní a nerespektují pravidla, říká expert

Aktuálně.cz: Proč Češi bourají na přejezdech? Jsou nepozorní a nerespektují pravidla, říká expert

Podívejte se na infografiku zpravodajského serveru Aktuálně.cz, ve které dopravní expert Platformy VIZE 0 Roman Budský objasňuje, proč Češi bourají na přejezdech. Jsou nepozorní a nerespektují pravidla, říká expert. Více naleznete v rozhovoru k této infografice:

Děsivá série proti statistice

Stačí se podívat na přehled krátkých zpráv na webu Drážní inspekce nebo do černé kroniky. Přehled je nemilosrdný. Začalo to v sobotu 13. července, kdy se střetl vlak s dodávkou na přejezdu mezi Příčinou a Petrovicemi na Rakovnicku. Vlak vykolejil, v dodávce zahynul jeden člověk a dalších šest lidí bylo zraněno. Celkové škody přesáhly pět milionů. O den později došlo k další nehodě, tentokrát u Černožic na Královéhradecku. V autě zemřeli čtyři lidé. V pondělí 16. července pak byla lehce zraněna řidička osobního auta poté, co do ní narazil vlak u Hořetic na Lounsku.

Děsivá série, ale samotné statistiky Drážní inspekce ukazují, že problém je dlouhodobý. V roce 2017 se za první pololetí událo 78 střetů na přejezdech, v roce 2018 již 82 a letos číslo stouplo na 92. Může být snad jen drobnou útěchou, že ve srovnání stejných období klesá počet usmrcených na přejezdech (z 16 v roce 2017 na letošních 13).

Červenec obecně patří v tomto ohledu také k horším měsícům. Vloni došlo k patnácti střetnutím s pěti mrtvými. Statistiku obětí bohužel dokázal letos vyrovnat jeden prázdninový víkend.

Čím to je?

"Podle Evropské agentury pro železnice je 98 procent střetů s vlakem na přejezdu způsobeno chybou řidiče," říká odborník na dopravní bezpečnost Roman Budský z Platformy Vize 0. Příčinou podle něj ale není problém neznalost pravidel, šoféři ale spěchají, nevěnují se řízení nebo může být příčinou i jejich zhoršená kondice. "Nevěnování se plně řízení vozidla je nejčastější příčina dopravních nehod v Česku vůbec," říká Budský. Zajímavostí je, že řada obětí má bydliště v blízkosti dotyčného železničního přejezdu, místo tedy znají a nevěnují mu patřičnou pozornost.

Roli podle něj hraje i nerespektování pravidel, dopravního značení, výstražného zařízení (světel) a také nepřiměřená rychlost. "Lidé spoléhají na to, že blikají bílá světla, a nemají ani snahu se přesvědčit o tom, že na trati nejede vlak. Přitom jim to zákon ukládá jako povinnost," upozorňuje Budský.

Jak správně přejezd překonat?

Základní poučky jsou dvě: je nutné plně se věnovat řízení a nikdy nevjíždět na přejezd, když blikají červená světla. "To platí i ve chvíli, kdy jsou po průjezdu vlaku světla stále v činnosti," upozorňuje Budský. Vlak se může zničehonic objevit i na druhé koleji.

Vjet na přejezd ale není jen tak, ani když bliká bílé světlo. Zákon o provozu na pozemních komunikacích zvýšenou opatrnost vyžaduje hned na začátku paragrafu 28, který se železničním přejezdům věnuje. "Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet," uvádí. "Jen důkladné rozhlédnutí se je zárukou, že ke střetu nedojde, ani v málo pravděpodobném případě, kdy dojde k poruše zabezpečovacího zařízení," doporučuje Budský.

Na přejezdu platí i další pravidla. Tak například o nejvyšší možné rychlosti, jakou ho řidič smí přejet. Pokud na přejezdu nebliká bílé světlo, je to maximálně třicítkou, pokud bliká, smí se jet padesátkou. Řada řidičů však ani nezpomalí, aby se přesvědčili o tom, že mohou přejezd překonat bezpečně. Na přejezdu se nesmí ani předjíždět.

Co dělat, když už jsem na přejezdu zůstal stát?

"Řidič v žádném případě nesmí na přejezd vjet, když mu situace nedovoluje ho bezpečně projet," varuje Budský. To platí zejména o jízdě v koloně, kdy se dá očekávat, že mezi závorami zůstanete "viset".

Pokud už na přejezdu uvíznete, nebojte se prorazit závory. "Ty by měly být zkonstruovány tak, aby proražení v nouzové situaci umožnily," říká Budský.

Pokud se stane, že auto zůstane na přejezdu uvězněné a nebude možné ho vlastními silami vysvobodit, je nejdůležitější co nejrychleji auto opustit a informovat policii. Číslo je 112 nebo 158 a k jednoznačné lokalizaci slouží číslo na zadní straně výstražného kříže. Každý přejezd v Česku má své unikátní.

Nestálo by za to zlepšit i přejezdy?

Byť jsou většinou nehody na přejezdech způsobeny chováním řidičů, najdou se nedostatky v jejich zabezpečení. "Někdy jsou značky schované zelení, jindy jsou špatně vidět, jsou třeba v těsné blízkosti křižovatky," upozorňuje Budský. Všechny nejfrekventovanější přejezdy by podle něj měly být vybaveny závorami, úplnou samozřejmostí by mělo být světelné signalizační zařízení. "Napomohla by i instalace kamer, které budou na přejezdu zaznamenávat ty, kteří na ně vjíždějí, kdy nemají," říká Budský.

Autor: Martin Přibil

 

Datum: 19.7.2019

Zdroj: Aktuálně.cz, Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/proc-lide-bouraji-na-prejezdech-jsou-nepozorni-a-nerespektuj/r~2defd89ca96511e989de0cc47ab5f122/v~sl:4c2bc08827418d536a93dfa72208cede/